Spekulatiner om människor


En sak som slog mig här om dagen är att första intrycket hos människor inte alltid stämmer överens med hur man uppfattar en människa efter att ha pratat med han/hon några gånger och börjar lära känna personen. Det är faktiskt väldigt intressant. Jag och min närstående vän Emelie är ju tex. ett sådant exempel. Vi var varandras absoluta hatobjekt under skoltiden, fram till vi tvingades göra stalltjänst ihop och bo tillsammans. Jag tror att under den helgen så insåg vi att vi egentligen inte visste varför vi hatade varandra längre.
Idag är vi nära vänner och kan prata om allt med varandra, vi har gjort två galna resor ihop o.s.v... Det är faktiskt nästan lite komiskt. Jag har också flera gånger haft en uppfattning om en person och sedan, efter endast ett samtal med personen, ändrat uppfattning totalt. Det är ju vanligt att det är så. Och ändå är vi så duktiga på att ha fördomar om personer vi möter och dra en slutsats om denne. Jag tycker att man borde ge alla en chans innan man drar en faktiskt slutsats. Men självklart är det också mänskligt med fördomar. Det har ju också hänt att man haft en positiv uppfattning om någon och sedan ändrat till en negativ.

Vad tycker/tänker ni?

Jag tycker att det är så otroligt häftigt att få lära känna en människa som man hade en viss uppfattning om, och inse hur vacker människan är på insidan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0