Lax

Jag är så jäkla stolt över mig själv! Ett flertal gånger på sistone så har jag lyckats laga mat -utan att misslyckas! 
Sist så gjorde jag en apgod köttfärsssås men idag mina vänner, så lagade jag lax med hemmagjord potatismos och en kall sås som är busenkel! Detta kanske inte är så avancerat men för mig som är totalt urkass på att laga mat i vanliga fall så är det stort. Och lax är ju så gott att jag nästan har förätit mig på det. Speciellt nu när jag bor här i Norge.
 
Laxen:
Helstek laxfilén med citronpeppar. Lätt som en plätt, men passa på att den inte blir för torr. 
 
Såsen:
Jag använder mig av norsk römme. Jag tror att ni kan använda gräddfil, blir ungefär samma koncestens. 
Blanda i hackad rödlök, salt, peppar och senap för smakens skull. Blir en megagod sås som passar utmärkt till laxen. (var faktiskt min kära mor som tipsade mig om denna). 
 
Moset:
Koka upp så mycket potatis som du vill ha. Tillsätt sedan massa smör, lite mjölk och ev. kryddor. Vispa lite och vips. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0