Offentlig amning

Jag snubblade nyss över en statusuppdatering av en kvinna på facebook om att hon var så jäkla trött på att hela tiden få negativa reaktioner när hon laddade upp en bild på sin tutte med bebis. Hon beskrev att detta minsann är naturligt och att barnen också har rätt att äta offentligt. Självklart ska spädbarnen få lov till att ammas. Det är ju det naturligaste som finns. Men visst finns det också de som inte vill ha en tutte upptryckt i fejset på café. 

Jag är riktigt kluven till amningsfrågan. Jag gillar IKEAs idé med amningskrok i restaurangen. Kanske borde alla restauranger införa en amningsdel? Eller  så får väl de som har ont av bröst gå på ställen där barn och barnvagnar inte tillåts. Sedan så hade väl inte jag dragit upp hela tröjan och vädrat min tutte inför precis alla, utan jag kanske hade valt en mer diskret plats och ammat lika diskret om jag var så illa tvungen att amma bebisen just när jag fikade på stan. Jag själv har inte ont av att se ammande mammor när jag äter men det finns många som har det. Och inte hade jag heller velat att hela Starbucks såg mitt bröst. Vad tycker du? Vad tänker du om offentlig amning? Visst borde alla mammor få lov till att ta en amningspaus i lugn och ro på stan? Eller? 

Samtidigt så förstår jag inte riktigt grejen med att fortsätta lägga upp amningsbilden på facebook trots att den blivit borttagen av facebook ett flertal gånger. Vi vet att du ammar ditt barn nu. Och det är naturligt. Lika naturligt som att kissa på toaletten, eller byta tampong när jag har mens. Men inte fan lägger jag upp en toaselfie eller en blodfylld tampong på min tidslinje för det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0