Social kompetens

Jag såg kvällens programm av Under samma tak. För er som inte har sett det så är det en dokusåpa där fem ungdomar och fem pensionärer flyttat in i samma hus. Ganska patetiskt programm enligt mig och en sak som jag reagerade på var snacket om mobilanvändandet. De äldre klagade såklart på att ungdomarna inte kunde lägga ifrån sig sina mobiltelefoner under frukosten och middagen. 

Jag personligen tycker att ungdomarna hade en usel och oerhört ignorant attityd till saken! I mitt hem så kommer mina barn att få lägga ifrån sig sina telefoner när vi äter middag tillsammans. Jag blir mörkrädd, håller den yngre generationen på att förlora sin sociala kompetens? Äter man middag tillsammans så pratar man väl och umgås med varandra? När jag går ut och äter middag med mina vänner så lägger jag ner min telefon och ägnar tid åt att umgås med mina vänner!

Sociala medier och surfing sker hemma, på lunchrasten (då jag får egentid), eller innan läggdags för mig. Äter jag middag ihop med nära och kära så kan messengermedeelanden och samtal vänta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0