Swe vs. Norsk förskola

Nu har jag äntligen kommit igång med jobbet här i Uddevalla! Jag hoppar mellan en kommunal och privatägd förskola och det funkar bra just nu! Det är väldigt intressant vilka skillnader det är på norsk och svensk förskola. Jag upplever mer strikta regler och krav på oss personal i Norge. Alltså på hur vi framstår som vuxna och närvarandeskap bland barnen. Dock så är det mer rutin på lämna/hämta-tider här i Sverige. Den största skillnaden är nog att här i Sverige får alla barn både frukost, lunch och mellanmål! I Norge har varje barn med sig sin egen lunchlåda. Jag ska absolut lära mina barn att aldrig klaga på skolmaten! För jag tror inte att man inser hur bra vi faktiskt har det med den biten i Sverige. Öppettiderna är mycket längre här också, vilket bara är bra för familjerna då alla inte har 8-16-jobb! Jag trodde att det skulle vara mycket tuffare att jobba i Sverige men det är nog tvärt om trots längre arbetsdagar och fler barn. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0