Storstad vs. småstad

Jag har bott i bägge delar. Det finns myter och sanningar om bägge. Hur är det egentligen att bo i en storstad gentemot småstad och vilka för och nackdelar finns det? Jag har listat mina punkter! 
 
 
STORSTAD
 
FÖRDELAR
  • Du har precis allt utanför dörren.
  • Du behöver ingen bil.
  • Du har ett enormt utbud av pubar, barer och kaféer.
  • Du har större möjligheter till jobb och karriär p.g.a att du lättare kan nätverka, om du är driven.
  • Du är anonym oavsett hur du går klädd. Alla vänder inte huvudet efter dig för att du typ har hatt på dig.
  • Klubbar och restauranger har ofta öppet längre i de större städerna. 
  • Du behöver sällan boka upp en hel helg för att ta tåget 52 mil och checka in på hotell när det är konsert i stan. 
  • Du får ofta vassare armbågar då du är van vid att använda dem. 
 
NACKDELAR
  • Du småäter oftare eftersom att det är så lätt att slinka in på 7eleven som finns i varje hörn och köpa choklad eller en fet latte.
  • Det är trångt och jävligt om du skulle behöva köra bil en dag. Kaos och långa köer! 
  • Du har (dock) större konkurens när det gäller jobb och karriär i en stor stad och du får ofta kämpa lite hårdare.
  • Det finns ingen natur inom gångavstånd. Frustrerande när du vill koppla av och slippa höra stadsbullret en dag! 
  • Du måste boka bord om du ska gå ut och äte en fredag kväll. Annars har du ingen chans att få ett bord då allt är proppfullt på helgerna. 
  • Din hud tar stryk av alla avgaser.
  • Det kan vara svårt att sova på helgerna om du bor mitt i stan. Att behöva höra oljudet från nattklubben runt hörnet är inte alltid en höjdare. 
  • Du kan absolut inte stå till vänster i en rulltrappa om du inte vill ha suckar och arga tillsägelser av precis alla i din omgivning!
 
 
 
SMÅSTAD
 
FÖRDELAR
  • Det är inga stora avstånd mellan NÅGOT inne i centrum.
  • Du kan promenera till de flesta ställen i stan eftersom att den är så liten och slipper tänka på kollektivtrafik.
  • Du kan köra bil i lugn och ro utan en massa tutande och timlånga köer. 
  • Du hittar överallt och kan inte gå vilse. 
  • Du har naturen nära. Balsam för själen!
  • Du känner ofta dina grannar, vilket ju är trevligt. 
  • Det är i regel billigare att fika i en småstad än i en storstad
  • Vill du göra dig hörd och sedd så är en småstad perfekt att börja i! Det är mycket lättare att få uppmärksamhet samt att fånga folkets intresse för dig eller dina verk i en småstad.
 
NACKDELAR
  • Det kan ofta vara sämre tabeller för kollektivtrafik. På vissa ställen går bussarna bara en gång i timmen. Vanligast är två gånger i timmen.
  • Det är ofta nödvändigt att äga en bil för ändamål som handling, eller när det är lite långt avstånd till kompisen och inga bussar går. 
  • Det händer sällan något på söndagar. Det mesta är stängt i centrum och det förvandlas till spökstaden.
  • Du måste planera om du ska ta en fika en lördag, för de flesta kaféer stänger senast 16! 
  • Krogarna stänger senast 02. Så är du en festprisse är det ju ingen höjdare (Det är ju tur för en annan att man ändå inte orkar med några utekvällar längre haha!).
  • Det är svårare att hitta ett jobb i en mindre stad, eftersom att det finns färre etablerade företag än i en större stad. 
  • Du är inte anonym om du klär dig annorlunda eller är egen. En nackdel om du inte gillar att stå i centrum.
  • Det är svårare att få tag i originella kläder och märken eftersom det mesta är H&M, Lindex och Gina tricot i en småstad. 
 
Visst är det så att det finns för och nackdelar med allt! Jag är ju uppvuxen i en liten stad och trivdes kanonbra med det. Fram till jag tagit studenten och flyttade till Oslo. Jag lovade mig själv att aldrig mer flytta tillbaka till en småstad igen. Men här sitter jag i Uddevalla. Och har aldrig trivts så bra på ett ställe! Och aldrig förr har jag varit så hemmakär! Det beror säkert på att mitt nattklubbsliv är så gott som historia och att jag numera värdesätter tid med familjen högre. Dessutom så har jag turen att bara bo en timme utanför Göteborg! 
 
Vart trivs du bäst?
 
 
Arkivbild
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0