Nytt jobb (skrytvarning)

Jag har gjort det igen. Och jag är så otroligt stolt över mig själv. Den här gången var jag på intervju för ett (för mig) drömjobb. Jag har länge tänkt på att jobba med människor som är utsatta eller har sociala problem. Det är ju det här som jag har tänkt plugga för! För drygt en vecka sedan kom ett samtal från min blivande chef att jag fått tjänsten jag sökt. Fast tjänst på ett boende för ensamkommande flyktingbarn. Jag kommer att ha ansvar för planering, dagliga aktiviteter och läxhjälp samt vägledning för ungdomarna. Jag ser fram emot att möta de och det ska verkligen bli jättespännande fastän jag inte vet vad jag har gett mig in på! Men jag är alltid vass och fixar de jobbiga trösklarna. Jag själv tror att jag har mycket att bidra med på ett flyktingboende. 
 
Bekanta frågar ofta mig hur jag lyckas, hur jag kan ha haft så många jobb trots min unga ålder och trots att jag inte har någon högskoleutbildning. Jag får också frågor hur jag förbereder mig för en intervju. Jag har varit på ett dussintals intervjuer under min livstid och har aldrig förberett mig för en enda. Inte någonting. Jag har alltid traskat dit, varit hundra procent mig själv och svarat på frågorna. Jag har väldigt lätt för att få bra kontakt med människor och det tror jag gynnar mig. Sedan så har jag endast sökt jobb som jag själv tror skulle passa mig väldigt bra och som jag har personlighet och kvalitéer för. Och tro mig, en arbetsgivare märker det redan vid intervjun. De märker om du är äkta eller inte. De märker också om du vill jobba eller bara söker för att tjäna pengar.
 
Jag har också lagt många timmar på att få till ett bra personligt brev. Vad hade du som arbetsgivare velat veta och vad hade du helst inte velat läsa i ett personligt brev? På sistone har jag också skrivit verkligen ett personligt brev till varje företag och inte kopierat upp samma till alla. 
En till fördel för mig är också att jag bott i Norge och provat på olika typer av jobb där. Både innan och under tiden i Oslo så har jag jobbat som ridlärare, hästskötare, servitris, bartender, cafébiträde, IKEAmedarbetare och barnskötare samt vikarierande förskollärare. Jag har också satt mig in i filmvärlden p.g.a mitt brinnande teaterintresse sedan barnsben, och fått olika erbjudanden om både reklamfilmer och kortfilmer samt sketcher. Vissa skamliga och andra riktigt seriösa. Det är nyttigt att prova på olika branscher innan man vet vad man verkligen vill. Och följa sin magkänsla.

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag är så otroligt stolt! Du är grym! Stort lycka till med nya jobbet älskade dottern min ❤️❤️❤️❤️❤️

2016-01-12 @ 00:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0